zaterdag 28 april 2012

Hoezo consuminderen?

Vanmorgen heb ik tijdens een onderonsje met wat mensen verteld over mijn consuminderprobering. Ik heb ze het uitgelegd en het principe zoals ik het hanteer verteld. Er werd naar mij gekeken alsof het in Keulen donderde. Waarom doe je dat je inkomen is toch ruim genoeg? Eten jullie nog wel gezond dan met zo weinig boodschappengeld? Doen jullie nog wel leuke dingen? Kom je nog alleen nog in budgetwinkels en kringlopen dan?

Waarop mijn antwoord was, ja wij hebben genoeg inkomen maar je kan t maar een keer uitgeven en waarom moeten we zoveel eten en producten weggooien omdat we veel geld uitgeven aan boodschappen die we niet nodig hebben. Doordat ik consuminder (althans aan poging waag) bespaart mij dat veel geld, dingen zijn beter voor het milieu omdat ik niet meer koop en onverbruikt wegdoe. En we houden daardoor nog een extra centje over voor een huis, pensioen oid.

Gezond eten, nee natuurlijk doen we dat niet meer, we eten nu alleen nog maar droog brood dat de winkel weg wilde gooien,  Mc Donalds, Chinees, fastfood en vet. Duh natuurlijk eten we gezond, consuminderen betekent voor mij niet dat we alleen nog maar het goedkoopste van het goedkoopste halen ookal smaakt het niet. Nee wij kopen nog gewoon producten die goed zijn, groentes die vers zijn, fruit, melkproducten alleen let ik meer op met wat ik koop. Ik ben stilletjes aan ook meer biologisch aan het kopen, maar omdat ik nog beginnend ben in consuminderland is dat nog niet alles. We moeten nog veel uitvinden en proberen maar het begin is in ieder geval gemaakt.

Leuke dingen? Waarom zouden wij geen leuke dingen doen was mijn vraag.... Nou omdat leuke dingen geld kosten bijvoorbeeld kreeg ik als antwoord. waarop ik aankaartte dat leuke dingen niet altijd veel geld hoeven kosten. Ja de Efteling is duur, elke week naar een park of dierentuin is duur, een wii das duur, bioscoop is duur, maar er zijn genoeg leuke dingen die niet duur zijn, wij gaan bijvoorbeeld naar de boerderij dagen, die zin gratis, fietsen in de bossen en lekker op een veldje picknicken is gratis (nou ja laten we zeggen bijna gratis), een lange wandeling en door de modderplassen stampen, compleet gratis, schaapjes kijken op de heide dat is gratis, er zijn musea gratis en na een lange fietstocht een ijsje bij de ijssalon, dat er anders niet in zit, is bijna gratis.... zijn die dingen niet leuk dan? Mevrouw in kwestie kreeg het schaamrood op de kaken. Mooi zo. Wij doen echt nog wel leuke dingen. Ik denk er alleen meer na bij de dure dingen, en we kijken of er minder dure dingen zijn die ook leuk zijn. Dus mijn dochter heeft het niet slecht hoor, niemand hoeft te denken dat zij een minder plezier en lol heeft doordat ik consuminder, misschien zelfs wel meer dan een ander!

Budgetwinkels en kringlopen de enige winkels die ik bezoek, nou nee niet bepaald ik ga ook naar de AH, C1000 en soms naar de Plus. maar ja ik ga ook naar de Lidl, Action en Aldi. Waarom niet ik zoek gewoon een goede balans. En ja ik ben blij met kleding voor dochterlief die ik krijg van iemand, en ja ik koop ook dingen voor haar, en ja soms kijk ik bij de kringloop en vindt ik iets en weet je wat Ik ben er nog trots op ook. Ik scoor graag 3 boeken voor €0,50 cent en niet voor €15,-- want die €14,50 kan ik dan lekker aan iets anders uitgeven.

Bij ons is het doel de vakantie, lekker 2 weken weg met het vliegtuig, en ja hoor ik zoek dan nog naar de goedkoopste oplossing. Dit jaar hebben we 2 weken een stacaravan, we gaan met het vliegtuig en hebben een huurauto, kosten € 821,-- voor 3 personen! heerlijk en daar gaan we ook van genieten. En het consuminderen dat blijf ik lekker doen ondanks wat anderen vinden, misschien moeten ze zelf er ook eens over nadenken.........


3 opmerkingen:

  1. Goed bezig!
    Goed gevonden die vakantie, naar welk land gaat de reis? Wij blijven dit jaar in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed geantwoord. Dat is nu net het probleem met zovelen, consuminderen valt nog vaak onder het geitenwollensokken imago.

    Omdat ik consuminder KAN ik leuke dingen doen, en vooral zonder dat het normale budget en leven eronder lijdt. Als ik wil kan ik kiezen om iets te kopen of te doen wat ik graag wil, of het nu nodig is of niet. Het geeft zoveel vrijheid niet mee te hoeven lopen met de meute.

    BeantwoordenVerwijderen